پنجشنبه، 9 فروردین 1403
Thursday, March 28, 2024
 
شرکت هواپیمایی کاسپین
11:55 - 1396/3/17

شرکت هواپیمایی کاسپین به عنوان اولین شرکت خصوصی در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور در سال ۱۳۷۲ تاسیس و فعالیت خود را در عرصه ارائه خدمات مسافری با ۴ فروند هواپيما از نوع ياک 42 آغاز نمود. هواپیمایی کاسپین با بهره‌ گیری از تجربه ۲۳ ساله و برخورداری از پرسنل متخصص و متعهد توانسته است ضمن توسعه فعالیت‌ها در ابعاد مختلف شرکت، به افتخارات ویژه‌ای در این حوزه دست پیدا کند. از سال ۱۳۷۹ به مرور پنج فروند هواپيمای ملكی از نوع توپولوف 154 به ناوگان کاسپین اضافه گرديد.

هم‌ اکنون Caspian Airline  با برخورداری از ناوگان هواپیماهای MD و بوئینگ 737 در مسیرهای پروازی داخلی و بین‌المللی به ارائه خدمت می‌پردازد و بر اساس سند چشم‌انداز تدوین شده و با مد نظر قرار دادن رقابت سالم با سایر شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت دستیابی به هدف تبدیل شدن به یکی از سه شرکت هواپیمایی برتر کشور انجام داده و گام‌های مثبتی را در این مسیر در بخش‌های مختلف بازرگانی، عملیات پروازی، آموزش، فنی و مهندسی و پشتیبانی برداشته است.

از جمله این موفقیت‌ها می‌توان به توسعه ناوگان هوایی کشور در تایپ جدید بوئینگ 737 و اخذ مجوزهای لازم در این زمینه اشاره نمود؛ به گونه‌ای که هواپیمایی کاسپین اولین دارنده هواپیمای بوئینگ 737 ملکی عملیاتی در کشور، تنها مرکز نگهداری و تعمیرات بومی تایپ هواپیمای بوئینگ 737 و اولین مرکز آموزش این تایپ در سطوح خلبان، مهماندار و تکنسین‌های فنی می‌باشد.

در حوزه سامانه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت هواپیمایی کاسپین از سال ۱۳۹۳ اقدام به طراحی و استقرار مجموعه سامانه‌های یکپارچه سیمرغ به عنوان تنها مجموعه سامانه یکپارچه بومی در صنعت هوانوردی کشور شامل زیر سامانه‌های متعدد رزرواسیون و فروش، مدیریت پذیرش مسافر  (DCS)، مدیریت ناوگان و کرو، نگهداری و تعمیرات، ترانسپورت و ... نموده است که این سامانه‌ها هم ‌اکنون در مجموعه‌های ذیربط مورد استفاده عملیاتی قرار می‌گیرند و به اذعان کارشناسان امر، رقیبی جدی برای سامانه‌های خارجی مشابه به شمار می‌روند.

در بخش نگهداری و تعمیرات ناوگان نیز با تلاش‌های صورت پذیرفته درCaspian، هم ‌اکنون مفتخریم کلیه امور نگهداری و تعمیرات هواپیماها تا سطح چک C در محل آشیانه شرکت و با بهره‌مندی از توان مهندسین پرافتخار این مجموعه صورت می‌پذیرد و این خود برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت هواپیمایی کاسپین می‌باشد که اشاره به تمامی این دستاوردها در این مجال نمی‌گنجد.

لیکن، با تکیه بر توان پرسنل خدوم شرکت و سابقه درخشان هواپیمایی کاسپین در جلب رضایت مشتریان، امید داریم همچنان گذشته، پرافتخار و خدمت‌گذار در سرافرازی ایران اسلامی سهیم باشیم.

معنای كلمه كاسپين چيست؟

كاسی ها يا كاسپيان، تيره ای سفيدپوست بوده اند كه همزمان با مادها و قبل از پارس ها در شمال باختر دريای هيركان زندگي كشاورزی داشته اند. اين قوم به عنوان ساكنان اوليه گيلان معرفی شده اند و در كرانه های دريای خزر زندگی می كرده اند. سرزمين آنها در نقشه قديم خاور، كناره غربی دريای خزر از محل تلاقی رود ارس و كر تا جنوب غربی و جنوب اين دريا نشان داده شده است. زبان شناسان بر اين باورند كه نام شهر قزوين نيز برگرفته از همين ريشه است، زيرا شهر مذكور دروازه قلمرو كاسپی ها بوده است. نام های بازمانده از كاسپی ها در اسماد آرامی در مصر به زبان ايرانی است. بنابراين، كاسپی ها بايد ايرانی باشند يا شديداً تحت تأثير فرهنگ ايرانی دانسته شوند. بنابراين، واژه «كاسپين» نه تنها ريشه انگليسی ندارد، بلكه نامی كاملاً فارسی است.

توانمندی ها

هواپيمايی كاسپين از بدو تأسيس مأموريت دستيابی به خودكفايی در بخش های مختلف عمليات، بازرگانی، مهندسی و پشتيبانی در صنعت هواپيمايی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و امروزه تمامی فرآيند ارائه به خدمات پروازی را با تكيه به سرمايه انسانی متخصص و توانمند و امكانات در اختيار تأمين می نمايد.

منبع: www.caspian.aero


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست