جمعه، 7 اردیبهشت 1403
Friday, April 26, 2024
 
شرکت هواپیمایی ماهان
17:44 - 1396/3/2

بی شک صنعت هوانوردی به عنوان یکی از زیرساخت‏های توسعه و تأثیر گذارترین گزینه در شبکه حمل و نقل کشورها و یکی از عوامل محرک بخش تولید در فرآیند توسعه پایدار می‏باشد. از این رو همواره کانون توجهات برنامه‏ریزان و مسئولان کشور بوده است. همین امر مبنا و محور همت جمعی از نخبگان و خبرگان این بخش گردید و به تأسیس اولین شرکت هواپیمایی خصوصی در سال ۱۳۷۱ به نام «شرکت هواپیمایی ماهان» انجامید. فعالیت این مجموعه در عرصه ملی با پروازهای تهران- کرمان- تهران آغاز شد.

پس از آن هواپیمایی ماهان با امکانات و شرایط آن زمان در تحقق هدف پیشرفت، امنیت و آسایش دو فروند هواپیمای ایرباس مدل 300B4 را در سال ۱۳۷۸ به ناوگان هوایی خود افزود. و در سال‏های بعد نیز توانست چندین فروند ایرباس مدل 300- 600، 310، 320، 340 و بوئینگ مدل 747-300/400 را به عنوان مدرن‏ترین هواپیماهای موجود جهت انجام پروازهای دوربرد به کشورهای اروپایی و خاوردور مورد بهره‏برداری قرار دهد و برای مسیرهای کوتاه برد در داخل کشور نیز ۱۶ فروند هواپیمای BAe-146-300 را به ناوگان خود وارد کرده است.

افزایش تعداد ناوگان و توسعه شبکه پروازی به نقاط مختلف کشور و جهان، رشد بالای تعداد مسافران را نیز به همراه داشت به گونه‏ای که برابر گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران، هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۹۱ بیشترین مسافر را (در شبکه داخلی و خارجی) حمل کرده است.

ماموریت ها

  1. حمل و نقل ایمن، کارآمد و پر بازده مسافر، بار و پست
  2. ارائه خدمات با کیفیتی برتر به وسیله تیمی حرفه ای و آموزش دیده از خلبانان، مهمانداران و خدمه زمینی برابر استانداردهای بین المللی

سال ۱۳۷۱: هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را آغاز نمود.

سال ۱۳۷۲: آغاز فعالیت جدی در عرصه کشور با برقراری پروازهای منظم تهران- کرمان. تعداد کارکنان به ۱۰۰ نفر افزایش یافت.

سال ۱۳۷۵: در این سال تعداد مسافرین حمل شده از ابتدای عملیات به یک میلیون نفر رسید.

سال ۱۳۷۶: فعالیت های پروازی باری هواپیمایی ماهان با ۲ فروند هواپیمای ایلوشین آغاز گردید.

سال ۱۳۷۷: پروازهای برنامه ای دو بار در هفته از تهران به دبی آغاز گردید. در سال های اخیر دبی به یکی از مهمترین مسیرهای بین المللی ماهان تبدیل شده است.

سال ۱۳۷۸: اولین هواپیمای ایرباس مدل 300 به ناوگان هواپیمایی ماهان ملحق گردید.

سال ۱۳۷۹: عضویت در سازمان بین المللیIATA  و شروع پروازهای برنامه ای از تهران به مقصد بانکوک

سال ۱۳۸۰: ورود ایرباس های مدل 310 و تقویت ناوگان و بالا رفتن توان شرکت جهت انجام پروازهای دوربرد به مسیرهای خاوردور

سال ۱۳۸۱: افزایش مقاصد جدید پروازی همچون دوسلدورف در آلمان، کلمبو در سری لانکا و دهلی در هند به شبکه پروازی ماهان

سال ۱۳۸۲: دهمین سالگرد فعالیت هواپیمایی ماهان در عرصه کشور و حمل بیش از ۵ میلیون مسافر در طول ۱۰ سال فعالیت مستمر

سال ۱۳۸۳: مسیر بیرمنگام در انگلستان به عنوان دومین مقصد اروپایی هواپیمایی ماهان راه اندازی گردید.

سال ۱۳۸۴: ورود ۴ فروند ایرباس مدل 320 به ناوگان شرکت هواپیمایی ماهان و تبدیل شدن ماهان به تنها شرکت هواپیمایی دارنده ناوگان مدرن در کشور

سال ۱۳۸۵: شروع پروازهای ماهان به مقاصد منچستر انگلستان و لاهور در پاکستان

سال ۱۳۸۶: افزایش تعداد پروازهای دبی به دو بار در روز و روزانه شدن پروازها به بانکوک. پیوستن ۳ فروند هواپیمای مدرن بوئینگ 400-747 به ناوگان به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافری جهان با ظرفیت ۴۳۶ مسافر

سال ۱۳۸۷: برگزاری جشن شانزدهمین سال تأسیس شرکت هواپیمایی ماهان و برقراری پروازهای برنامه ای به شهر استانبول

سال ۱۳۸۸: پروازهای تهران- دبی به ۳ پرواز روزانه افزایش یافت و مسیر مشهد به بانکوک در شهریور ماه این سال عملیاتی گردید. باشگاه مسافرین کثیرالسفر هواپیمایی ماهان به نام Mahan & Miles راه اندازی شد. و تعداد کارکنان شرکت ماهان از مرز ۳۰۰۰ نفرگذشت. ۵ فروند هواپیمای مدرن ایرباس A300-600 نیز به ناوگان پیوست.

سال ۱۳۸۹: افتتاح پرواز مستقیم از تهران به آلماتی در قزاقستان

سال ۱۳۹۰: پروازهای مستقیم بین تهران و شانگهای و همچنین اصفهان به استانبول آغاز گردید. تعداد مسافرین حمل شده هواپیمای ماهان در این سال به ۴.۸ میلیون مسافر رسید.

سال ۱۳۹۱: افزایش تعداد ناوگان به ۴۵ هواپیما. افزایش پروازها به اربیل و آنکارا. هواپیمایی ماهان در این سال، شاهد رشد ۵% تعداد مسافرانش نسبت به سال گذشته می باشد. رشد ۱۴% در تناوب پروازها نیز از جمله پیشرفت های شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۹۱ است.

سال ۱۳۹۲: شروع پروازهای ماهان به کویت از طریق تهران و شیراز. پروازهای تهران- گوانجو به ۳ پرواز در هفته افزایش یافت.

سال ۱۳۹۳: شروع پروازهای ماهان به ایروان، پکن و مونیخ. افزایش تعداد ناوگان به ۵۸ فروند هواپیما، افزایش پروازها به شانگهای به ۵ پرواز در هفته، شروع پروازها به آتن، راه اندازی پرواز به مناطق محروم.

سال ۱۳۹۴: اضافه نمودن ۹ فروند هواپیما به ناوگان هواپیمایی ماهان، برنامه ریزی ۶ مسیر پروازی بین المللی (بحرین، مسکو، سنت پطرزبورگ، آتن، میلان، سوچی)

خانواده ای پویا، مدرن و مستقل!

شرکت هواپیمایی ماهان عامل اصلی موفقیت خود را در فداکاری و پشتکار ۳۳۰۰ کارمند خود می داند و برای ایجاد یک فضای کاری مهیج و مفید برای کارکنان خود، تمام تلاشش را به کار گرفته است.

ایجاد دوره‌های آموزش شش ماهه برای استخدام مهمانداران، از جمله روش‌هایی است که هواپیمایی ماهان برای کنترل کیفیت و کارآیی خود در نظر گرفته است. هواپیمایی ماهان از این راه ها می‌تواند مهمانداران مناسبی را جهت ارائه سرویس به مسافران در یک محیط دوستانه تربیت کند.

همچنین استفاده از شبیه ساز پرواز (سیمولاتور) هواپیماهای A300B4,A300-600, RJ 70/100 جهت آموزش خلبانان و گروه پروازی مرتبط، این شرکت را همگام و همسو با شرکت های هواپیمایی در سرتاسر دنیا، به عنوان یک شرکت قدرتمند در صنعت هوانوردی، معرفی نموده است.

منبع: www.mahan.aero


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست