جمعه، 7 اردیبهشت 1403
Friday, April 26, 2024
 
شرکت هواپیمایی ایران ایر تور
12:7 - 1396/3/2

شرکت هواپیمایی ایران ایر تور در سال ۱۳۵۱ با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و انجام تورهای داخلی و خارجی (چارتر و سیستمی) تحت پوشش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاسیس گردید.

ایران ایرتور از سال ۶۱  نسبت به برقراری تورهای منظمی در مسیر مشهد اقدام نمود که استقبال از این تورها باعث شد تا دو سال بعد راه اندازی تورهای منظم به سایر کشورها را آغاز و به تدریج تورهای شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور را برگزار کند. هواپیمایی ایران ایر تور در سال های ۶۸ و ۶۹ به منظور جلب جهانگرد از سایر کشورها اقدام به برگزاری سمینارهایی با شرکت مدیران و مسئولان شرکت های توریستی نموده و با حضور در نمایشگاه های بین المللی و کسب جوایز، پذیرای میهمانانی از کشورهای مختلف نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات، بحرین و کویت بوده است.

از سال ۱۳۷۱ با افزایش تعداد مسافران با اجاره شش فروند هواپیما به فعالیت خود ادامه داد و شهر مشهد را به عنوان مرکز عملیات پروازی انتخاب نمود و بدین ترتیب ارتباط هوایی مستقیم مشهد با سیزده مرکز استان برقرار شد. همچنین به منظور افزایش توان پروازی هما و ایرتور، مسئولیت انجام تعدادی از پروازهای حج عمره، حج تمتع از شهرهای مختلف و پروازهای منطقه ای مانند عشق‌آباد، تاشکند، مسکو، دمشق و استکهلم را پذیرفت. هواپیمایی ایران ایر تور تا نیمه اول سال ۷۹ تعداد ۱۹ فروند هواپیمای استیجاری را در اختیار داشته و از نیمه دوم، این تعداد به ۱۴ فروند تقلیل یافت که با افزایش تعداد پروازها تغییر قابل ملاحظه ای در تعداد مسافر جابجا شده بوجود نیامد.

از سال ۱۳۸۴ شرکت هواپیمایی ایران ایر تور بر اساس یک تصمیم جمعی استقرار سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ISO 9001-2000 را بعنوان یک الگوی مدیریتی نوین به جهت نیل به اهداف ذیل در سرلوحه برنامه های خود قرار داد:

  • توسعه منابع انسانی بعنوان اصلی ترین سرمایه شرکت
  • بهسازی و نوسازی ناوگان شرکت
  • افزایش ضریب کیفی و ایمنی فعالیت های جاری شرکت برای انجام پروازهای ایمن
  • ارتقاء سطح رضایتمندی ذینفعان با رویکرد مشتری مداری
  • بهبود مستمر فعالیت ها و فرآیندها مبتنی بر سیستم مدیریت کیفیت و توسعه و ارتقاء فناوری اطلاعات
  • نهادینه نمودن فرهنگ سازمان تخصصی در شرکت
  • کسب سهم منطقی شرکت در بازار تقاضای حمل و نقل داخلی و گسترش پروازهای منطقه ای

هواپیمایی ایران ایرتور از سال ۱۳۸۷ بر اساس تصمیم جامع، استقرار سیستم مدیریت ایمنی مبنی بر استاندارهای بین المللی هوایی را به عنوان یک الگوی مدیریتی نوین، جهت نیل به اهداف ذیل در نظر گرفته است همچنین مجوز SMSM را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ نموده:

  1. افزایش ضریب کیفی و ایمنی کلیه فعالیت های جاری شرکت ایران ایر تور برای انجام پروازهای ایمن و استاندارد
  2. ارتقاء توانمندی با استقرار فرهنگ ایمنی و استاندارهای بین المللی هوانوردی در شرکت و حمایت همه جانبه از مدیریت ایمنی به نحوی که با اختصاص منابع مورد نیاز امکان اجرای وظایف آن مدیریت به خوبی میسر گردد.
  3. توسعه و ترویج دانش مداری توام با احترام به تجارب ارزشمند و پیشنهادات سازنده به منظور دستیابی به ایمنی برتر و تبیین امر خطیر ایمنی، به گونه ای که اهمیت آن بخوبی برای همگان روشن بوده و پاسخگو باشند.
  4. تلاش در جهت کاهش ریسک و احتراز از مخاطرات و آگاهی بخشی لازم و جلب همکاری جدی کارکنان و مدیران با مدیریت ایمنی.
  5. هدف گذاری و دستیابی به شاخص های ایمنی و استاندارهای بین المللی در صنعت هوانوردی و سنجش های مستمر ایمنی.
  6. شناسایی پتانسیل های خطر و کوشش در رفع نقایص و بهینه سازی فرآیندها، اهمیت به گزارشات دریافتی و احتراز از شیوه های تنبیهی مخرب غیر مفید و افزایش مسئولیت پذیری کارکنان در خصوص ایمنی.
  7. تلاش در جهت جلب اعتماد سازمان هواپیمایی کشوری و رضایت مشتریان در راستای حفظ اعتبار شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و انطباق تمامی فعالیت ها با قوانین آن سازمان و استاندارهای بین المللی .
  8. ترویج و توسعه روش های خود کنترلی به منظور افزایش ضریب ایمنی و اطمینان از اینکه کلیه کارکنان بخوبی با عملکردهای ایمن و اهمیت آن آشنا بوده و آموزش های لازم را گذرانیده اند.
  9. تعامل با سازمان های هوانوردی، تحقیق و مطالعه به منظور بهینه سازی روش ها و اتخاذ تدابیر اطمینان بخش در خصوص ایمن و استاندارد بودن خدمات برونسپاری شده.
  10. بستر سازی برای اجرای روش های پیشگیرانه، تقویت مبادی نظارتی با هدف جلوگیری به موقع از مخاطرات احتمالی و حصول اطمینان از داشتن نیروی کار متخصص و مسئولیت های متناسب برای اجرای فعالیت های ایمن و استاندارد.

 با واگذاری سهام هواپیمایی ایران ایرتور در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت هواپیمایی ایران ایر تور در تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۰۵ به بخش خصوصی واگذار گردید.

منبع: iat.aero


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست