پنجشنبه، 9 فروردین 1403
Thursday, March 28, 2024
 
انجمن بین المللی یاتا
9:35 - 1396/3/30

انجمن بین ‌المللی حمل‌ و نقل هوایی (یاتا / IATA - International Air Transport Association) انجمن تجارت برای خطوط هوایی در جهان، به نمایندگی از ۲۷۵ خطوط هوایی در ۱۱۷ کشور (۸۳٪ از ترافیک هوایی کل) در سال ۱۹۴۵ میلادی در شهر هاوانای كوبا جایگزین انجمن ترافیک هوایی بین المللی گردید تا به حل مسائلی بپردازد که در اثر گسترش سریع حمل و نقل هوایی به وجود آمده بود. مقر اصلی یاتا در شهر مونترال کشور کانادا و دفتر اجرایی آن در ژنو سوئیس مستقر می باشد.

اعضای IATA

اعضاء انجمن بین المللی یاتا آن دسته از شركت ‌های هواپیمایی هستند كه پروازهای منظم برنامه ‌ای بين المللی انجام مي دهند و كشورشان عضو رسمی ايكائو می باشد. اعضای IATA به دو گروه اعضای فعال (ACTIVE MEMBER) و اعضای وابسته (ASSOCIATE MEMBER) تقسیم می‌شوند كه هر دو گروه حق شركت در جلسات ياتا را دارند، اما فقط اعضای فعال حق رأی دارند.

انجمن آمريكايی حمل و نقل هوايی آتا (American Air Transport Association ـ AATA) و انجمن حمل و نقل هوايی اروپا ايتا (European Air Transport Association ـ EATA) از زير مجموعه های IATA هستند كه مقر آنها نيز در شهر مونترال كانادا می باشد.

اهداف ياتا

  • همکاری با سازمان هواپیمایی ایکائو و دیگر سازمان های بین المللی مانند هواشناسی، نقشه برداری، جغرافیایی، بهداشت جهانی و ... برای افزايش يكپارچگی و هماهنگی
  • امکان همکاری میان شرکت های هوایی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم مشغول به انجام کار حمل و نقل هوایی بین المللی می باشند.
  • كمک به رشد و توسعه حمل و نقل هوایی ایمن، منظم و اقتصادی براي انتفاع عمومی و تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن

نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست