جمعه، 10 فروردین 1403
Friday, March 29, 2024
 
هر دقیقه تاخیر، 400 یورو ضرر
12:26 - 1397/3/22

شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید عوامل تاخیر پرواز را به حداقل برسانند چراکه با تاخیر هواپیما علاوه بر عدم کسب درآمد، متحمل زیان هم می‌شوند.

مقصود اسعدی سامانی تاخیر در پروازها دو دلیل عمده دارد. دلیل اول درون سازمانی است و به مسائل داخلی شرکت‌های هواپیمایی باز می‌گردد. دلایل دوم در دسته دلایل برون سازمانی قرار می‌گیرند و به دستگاه‌هایی مربوط‌اند که باید به شرکت‌های هواپیمایی خدمات بدهند اما به دلایل مختلف از جمله مسائل داخلی خودشان خدمات را به موقع نمی‌رسانند و زمینه تاخیر را فراهم می‌کنند. زمانی که با تعویض به موقع نوبت سوخت‌رسانی، سوخت مورد نیاز هواپیما در زمان مشخص نرسد، پرواز با تاخیر انجام خواهد شد. از دیگر مشکلات برون سازمانی، مسائل جوی است که به دلیل تهدید ایمنی پرواز، باعث تاخیر می‌شود. براساس برآوردهایی که تاکنون انجام شده وزن عوامل برون سازمانی در تاخیر پروازها سنگین‌تر از عوامل درون سازمانی است.

شرکت‌های هواپیمایی تلاش می‌کنند با برگزاری جلسه‌های کمیته تاخیرات به دلایل درون سازمانی که منجر به تاخیر پرواز می‌شود رسیدگی کنند. مدیریت موضوع و رفع نواقص داخلی برای این شرکت‌ها ضروری است چرا که براساس برآوردهای یاتا تاخیر پروازها 400 یورو در هر دقیقه به شرکت‌های هواپیمایی زیان می‌رساند. این شرکت‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید عوامل تاخیر پرواز را به حداقل برسانند چراکه با تاخیر هواپیما علاوه بر عدم کسب درآمد، متحمل زیان هم می‌شوند. به دلایل اقتصادی شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا زمینه تاخیر را کم کنند اما تاخیر به دلیل عوامل برون سازمانی اجتناب ناپذیر است. مسائل مربوط به کمبود قطعات، یا تاخیر در خدمات‌رسانی دستگاه‌های دیگر باید مدیریت شود. نکته دیگر در زمینه تاخیر تغییر شرایط جوی است که با ایمنی پرواز ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل هیچ خلبان یا شرکت هواپیمایی خطر آن را نمی‌پذیرد و به طور حتم انجام پرواز در شرایط بد جوی مورد تایید نیست.

نکته حائز اهمیت دیگر مدیریت پس از بروز تاخیر در پرواز است. تامین خواسته مسافران و جلب رضایت آنان بیش از دو سال است که در دستورالعمل حقوق مسافر تدوین شده و ابلاغ شده است و شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند براساس این دستورالعمل رضایت مسافری که پروازش تاخیر داشته را جلب کنند.

در هفته گذشته دادستان بحث بررسی تاخیر پروازها را مطرح کرد. طرح این بحث همراه با دغدغه‌ها و نظرات دادستانی در مورد تاخیر پروازها و عدم رسیدگی مناسب به مسافران همراه بود و پس از اظهارات دادستان، توضیحات لازم از سوی مدیران شرکت‌های هواپیمایی به ایشان داده شد و البته طرح این مسئله فرصتی برای عرضه بخشی از مشکلات و تگناهای شرکت‌های هواپیمایی هم بود.

تاخیر در انجام پرواز در تمام کشورهای دنیا از جمله کشورهای پیشرو در صنعت حمل و نقل هوایی هم انجام می‌شود. برآوردها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 20 درصد از پروازها در این کشورها با تاخیر انجام می‌شود چراکه حصول اطمینان از مسائل ایمنی تاخیر در پرواز را اجتناب ناپذیر کرده است. نکته مهم مدیریت هرچه بیشتر تاخیر در پروازها و خدمات‌دهی به مسافران براساس دستورالعمل حقوق مسافر است. در این بین صبوری مسافران در تحمل شرایط تاخیر کمک بزرگی به شرکت‌های هواپیمایی برای ارائه خدمات بهتر است.

منبع: www.aira.ir


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست