پنجشنبه، 9 فروردین 1403
Thursday, March 28, 2024
 
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)
14:6 - 1396/2/31

هواپیمایی ایران ایرانین ایرویز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۵ تاسیس گردید و اولین خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران - مشهد آغاز نمود. درطول ۱۷ سال (از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۱) و به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال ۱۳۳۳ خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان پرشین ایرویز تاسیس گردید.

وضعیت جغرافیایی کشور ایران و گسترش وسیع آن، کمبود وسیله ی نقلیه اعم از جاده ای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمان های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یک شبکه ارتباطی منظم هوایی با سایر کشورها شرایطی را فراهم سا خت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یکم بهمن سال ۱۳۴۰، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند. در پی اتخاذ این تصمیم شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز و پرشین ایرویز و ایجاد خط هوایی جدیدی بانام هواپیمایی ملی ایران با علامت اختصاری «هما» تاسیس گردید و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ فعالیت های خود را آغاز نمود.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)  حدود نیم قرن است که به عنوان بازویی توانمند در اختیار مردم ایران بوده و می کوشد تا با جابجایی مسافر، بار صادراتی و وارداتی و پست در شبکه داخلی و بین المللی به نحو مطلوب انجام وظیفه نماید. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ۵۵ سال سابقه فعالیت دارد و در این مدت میلیون ها مسافر ایرانی و خارجی را از طریق صدها پرواز ایمن به مقصد رسانده است.

در میانه دهه هفتاد میلادی، «هما» پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا داشت. در این دوره ایران ایر تنها در مسیر تهران- لندن بیش از ۳۰ پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵میلادی با بهره‌گیری از بویینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه «هیترو» لندن آغاز شد. با خرید بویینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران- نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی نمود.

در مهر ماه ۱۳۵۱، ایران ایر (هما) قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم انگلیسی- فرانسوی امضا کرد. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هواپیمایی هما وارد نشدند، چرا که در فروردین ۱۳۵۹ با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دگرگون شدن سیاست‌ها، این قرارداد فسخ شد.

در سال ۱۳۵۶، هواپیمایی ایران ایر ۶ فروند ایرباس مدل A300 را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال «هما» به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران به طور روزانه پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی بود.

در سال‌های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال ۱۳۵۵، «هما» پس از شرکت استرالیایی «کوانتاس» امن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران با دگرگون شدن سیاست‌ها، انجام برخی پروازهای بین‌المللی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تغییر نمود و از اسفند ۱۳۵۸ تعدادی از پروازها به کلی تعطیل شد. ایران ایردر سال‏ های جنگ تحمیلی علی رغم فشارها و تهدیدهای موجود خدمات خود را به بهترین نحو ممکن به انجام می رساند و اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با مساله تحریم های بین المللی به ویژه از سوی امریکا و خروج پرسنل خارجی و متخصص خود دست به گریبان بود اما توانست با جایگزینی نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیلکرده، نیازهای خود را برطرف نماید و دانش تعمیرات هواپیما را که زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود بومی سازد. در سال‏های پس از پیروزی انقلاب تعدادی هواپیمای فوکر ۱۰۰، ایرباس و بویینگ نیز به شرکت هواپیمایی هما اضافه شدند و در حال حاضر تعداد ناوگان عملیاتی آن (هواپیماهای موجود در خط پروازی) به ۴۳ فروند رسیده است.

منبع: www.iranair.com


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست